Voor meer informatie bel: 085 0410 177 of stuur ons een email: [email protected]

U bent nu hier: Home / Informatie en Communicatie Technologie (ICT) / Bedrijfssoftware in het MKB

Bedrijfssoftware in het MKB

Sharing is caring

In deze tijd waarin nieuwe ontwikkelingen elkaar in een razend tempo opvolgen is de keuze voor de juiste bedrijfssoftware van als maar groter belang geworden. Zonder software kan je als beetje modern bedrijf niet meer bestaan. Zelfs de bloemenwinkel op de hoek van de straat verhoogt zijn omzet met een website waar de mooiste boeketten online besteld kunnen worden. Iedereen die wil groeien met zijn bedrijf kan dus niet achterblijven. Maar welk type software heb je nodig? Ben je het type voor “one stop shopping” en zoek je een totaaloplossing? Of combineer je verschillende softwarepakketten met elkaar om tot een passende oplossing te komen.

De juiste bedrijfssoftware

Bedrijfssoftware voor het MKB wordt steeds toegankelijker. De prijzen lager, de functionaliteit neemt toe en de service wordt beter. En dit betekend indirect ook dat het aanbod flink is toegenomen. Het kiezen welke softwareoplossingen je nodig hebt, en welke aanbieder het beste passen is hierdoor een flinke uitdaging geworden. Dit is precies het probleem waar CRM Ontzorgt een oplossing voor bied. Arnout van CRM Ontzorgt analyseert welke software je bedrijf nodig heeft om te groeien én helpt je vervolgens ook nog eens met het maken van de juiste aanbieder.

Welke software heeft je bedrijf nodig?

Wanneer je wilt groeien met je bedrijf staat één ding voorop, schaalbaarheid. Of je nu 100 of 1000 mensen bediend, voor een bedrijf dat klaar is om te groeien maakt het niet veel verschil. Behalve dan natuurlijk in omzet! Maar wat is dan het verschil tussen het bedrijf dat helemaal klaar is om te groeien, en zijn conculega die te druk is met het bedienen van zijn huidige klanten? Dit wordt in bijna alle gevallen veroorzaakt door het wel of niet gebruiken van de juiste software. Het hebben van de juiste software om communicatie, sales en marketing te stroomlijnen en automatiseren staat hierbij centraal. Maar welke typen software is hier nou echt belangrijk voor? Dit ga ik hieronder in meer detail bespreken.

Email marketing software

Voor veel bedrijven is email marketing software de beste manier om met grote groepen (potentiële) klanten te communiceren. Het is een van de meest schaalbare methoden om te communiceren. Of je nu een email schrijft voor 1 persoon of 10.000 je bent dezelfde tijd kwijt. Dit is dan ook de rede dat bedrijven in hun ‘eerste groeispurt’ met email marketing beginnen. Bovendien kun je met email marketing software vandaag de dag je berichten compleet personaliseren. Zo spreek je contacten niet aan met beste meneer/mevrouw maar met hun voornaam. Dit maakt email marketing ondanks dat je contacten in bulk benaderd toch zeer persoonlijk. Email marketing software is dus de tool bij uitstek om (potentiële) klanten op de hoogte te houden van de laatste ontwikkelingen in jouw branche, jouw laatste producten aan te bieden en leuke informatie met je klanten te delen. In kort, het is de methode om je communicatie op een schaalbare manier naar het volgende niveau te brengen.

Marketing automation software

Marketing automation software gaat in veel opzichten net een stapje verder dan email marketing software. En hoewel sommige bedrijven na een tijdje email marketing software gebruikt te hebben overstappen naar marketing automation software, nemen sommigen ook direct deze stap. Hoe email marketing software puur gericht is op e-mails, gaat marketing automation software een stap verder. Dit type software kijkt naar het totaal aan interacties dat een (potentiële) klant heeft met je bedrijf. Hierdoor word er een compleet beeld van de klantreis geschetst. Zo kan bijvoorbeeld worden gemeten op welke website pagina’s een klant komt, via welke social media kanalen een klant in aanraking komt met je bedrijf en natuurlijk welke interactie je hebt via de e-mail. Maar marketing automation software doet meer dan alleen het volgen van je klanten. Zoals de naam al zegt kun je ook heel veel automatiseren. Zo kun je op verschillende interacties van je klant een actie laten starten. Komt je klant bijvoorbeeld op een specifieke website pagina, dan kan er een mail worden uitgestuurd, of een sales medewerker hierover worden geïnformeerd. Wanneer je als bedrijf je gehele marketing wilt automatiseren en de complete klantenreis in kaart brengen dan is marketing automation software een perfecte oplossing.

CRM software

CRM software roept bij veel mensen het nare gevoel op van sales medewerkers die je kosten wat kost aan de telefoon iets wilt aansmeren. En hoewel dit misschien in de buurt komt bij de oorspronkelijke functie van de software, vandaag de dag kun je er zo veel meer mee. In de basis is de functie van een CRM systeem het registreren van contacten met klanten. En dat kan inderdaad de sales medewerker zijn, maar ook de supportvraag die een klant had, of het contact bij een contractverlenging. CRM systemen zijn dus perfect voor het bijhouden van klantencontact. Op deze manier kunnen klanten veel persoonlijker, beter en ook nog eens efficiënter geholpen worden. En wanneer je een CRM systeem koppelt met email marketing software of marketing automation software dan heb je al heel snel een totaal overzicht van de gehele klantreis. Van de eerste download die gedaan is, en eerste mail die ontvangen is, tot alle website bezoeken en telefonische contacten die een klant gehad heeft. Vanaf het moment van eerste contact tot ver na de eerste aankoop.

De juiste softwareaanbieder kiezen

Nu je, na het lezen van de verschillende soorten bedrijfssoftware een beter beeld hebt hoe je met software de groei van je bedrijf kunt ondersteunen zijn we aangekomen bij de volgende stap. Juist het kiezen van de juiste software aanbieder. Zoals al eerder genoemd is het aantal softwareaanbieders enorm gegroei de laatste jaren. Dit heeft ervoor gezorgd dat de kosten flink gedaald zijn, waardoor de MKB markt steeds meer gebruik maakt van deze software. Maar het heeft de keuze voor de juiste aanbieder niet makkelijker gemaakt. Want, het zou zo maar kunnen dat je een stuk goedkoper uit kan zijn dan je misschien wel denkt. Maar dan moet je dan waarschijnlijk wel op functionaliteit inleveren. En wat nou als je deze functies nou juist het hardst nodig hebt? Hier komt de ervaring van CRM Ontzorgt om de hoe kijken. Arnout bekijkt welke software functionaliteit nodig is voor de groei van je bedrijf en zoekt hier vervolgens de beste aanbieder bij. Zo ben jij als ondernemer zeker van de software keuze die je maakt.